Wat is buggyen?
Sturen
Snelheid
Uitvoeringen:
Er zijn buggy’s met twee, drie en zelfs vier wielen. De meest voorkomende uitvoering is met drie wielen. Deze hebben een goede gewichtsverhouding, zijn voldoende stabiel en nog redelijk te vervoeren.
Onder de driewielers zijn er verschillende varianten, zoals bijvoorbeeld:
- Race buggy, uitgerust met gewone banden en te gebruiken op het zelfde terrein als een standaard buggy. Het frame van de buggy is gestrekt met een aangepaste geometrie om de dwarskrachten van de buggy zo goed mogelijk in snelheid te kunnen omzetten. Om dezelfde reden ook voorzien van een brede achteras. De buggy is vaak op diverse punten in te stellen. Soms kan men de spoorbreedte verstellen, en wat nog belangrijker is, het camber. Camber is de stand van de achterwielen en instelling hiervan bepaalt de contacthoek tussen de band en de ondergrond. Door te experimenteren met het camber kun je snellere bochtensnelheden halen en het driften van de buggy verminderen en de buggy stabieler afstellen. Een juiste setting betekend veel experimenteren. Bij sommige buggy’s kun je zelfs de hoek van de voorvork instellen. Aangezien dergelijke buggy’s erg duur zijn, kun je je afvragen of je het verschil zelf wel merkt en (juist) gebruikt. Tegenwoordig worden de racebuggy’s steeds vaker standaard al met BigFoot(light) banden geleverd.
- Race buggy met ultra smalle banden (schijfbanden). Ontworpen om zo weinig mogelijk gewicht en rolweerstand te hebben. Dit maakt het mogelijk om en hogere snelheid te halen, en eerder te rollen. Dit maakt het mogelijk om een kleinere vlieger te gebruiken. Dergelijke buggy’s zijn alleen inzetbaar op verharde, bij voorkeur geasfalteerde ondergrond, zoals verlaten wegen, havengebied, industrieterein of een ongebruikte startbaan van een vliegveld (erg moeilijk om dit in de praktijk te vinden).