Deze pagina is uitsluitend informatief bedoelt.
Hoogvliegers heeft inmiddels vele vragen gekregen over Kitesurfen. Op zich niet verwonderlijk want Kitesurfen is een sport die nog steeds snel toeneemt in populariteit.
Als gepassioneerde windsurfers en vliegeraars hebben wij deze fantastische sport vanaf het begin nauwlettend in de gaten gehouden.
Rond 2002 hebben we zelfs even geëxperimenteerd met een eigen Ram-Air surfkite.


Onze vlieger was 1 van de eerste RamAir matrassen met automatisch sluitende instroomopeningen en dirt-outs. Hierdoor bleef de vlieger tot 15 minuten lang op het water drijven en waterstartbaar. In die pioniers dagen was dat een hele prestatie. Deze vlieger is ongeveer anderhalf jaar in productie geweest.
Grote merken ontwikkelde kort daarna RamAir’s met hogere depowerrate’s (1:4 was toen al heel wat), betere veiligheidsvoorzieningen en meer gebruiksgemak. De ontwikkelingen gingen zo snel dat het voor ons commercieel onhaalbaar was om deze te blijven implementeren in ons ontwerp en productie.


Je kunt hierbij denken aan allerlei standaard matrassen of parakites. Het nadeel is natuurlijk dat deze niet waterstartbaar zijn. Als je goed kunt vliegeren kun je die gok natuurlijk nemen, maar alleen in ondiep water waar je overal ruim kunt staan!
Beter is het om gebruik te maken van waterstartbare vliegers. Hierin heb je grofweg 2 soorten.
- Vliegers die zich zelf opblazen, en door middel van een terugslagklep de lucht zo lang mogelijk in de luchtkamers houden. Meestal zijn dit soort vliegers met een 10 minuten leeg gelopen, en dus niet meer herstartbaar vanaf het water. Of dit bezwaarlijk is moet je voor jezelf bepalen: wanneer lig je 10 minuten in het water? Eigenlijk nooit. Als je wilt uitrusten kun je altijd beter naar de kant gaan. Dit is veiliger en bovendien kun je dan beter uitrusten en even wat eten of drinken om weer op krachten te komen. Op het moment dat je de vlieger weer in de lucht brengt is hij weer gevuld en blijft weer voor zo’n 10 minuten reserve hebben.
- Vliegers die voorzien zijn van opblaasbare ribben. Dit is het soort vliegers wat op het water duidelijk in het voordeel is als je ze langere tijd niet gebruikt. Ze zijn na een halve dag in het water te hebben gelegen nog opstartbaar vanaf het water. Het nadeel is de erg hoge prijs en de kans dat de ribben lek slaan. Dit kan door gebruik, als de ribben te hard zijn opgepompt, een crash op het water of elke keer als je iets raakt. Gelukkig worden deze vliegers meestal standaard voorzien van een reparatiesetje. Een soort bandenplakset.
- Beginners board; iets langer met meer drijfvermogen (Directional).
- Standaard board (Directional)
- Gevorderden board; iets korter met minder drijfvermogen (Directional)
- Twintips; zwaluw staart.
- Bi-directional; met aan beide uiteinden vinnen, zodat de vaarrichting onbelangrijk is.
- Wakeboards; zijn ontwikkeld als een soort snowboard voor gebruik achter een speedboot (Bi-directional).
Natuurlijk zijn er meer verschillende soorten boards. Echter hierboven hebben we de meest belangrijke groepen genoemd.
Wat voor board moet je kopen als je nog moet leren kitesurfen en wat is het verschil in bovenstaande boards? Je moet er van uitgaan dat lange/brede/grote boards meer volume (drijfvermogen) hebben dan korte boards. Daarom zijn dergelijke boards beter geschikt om te leren kitesurfen. Als je meer volume hebt, vaar je eerder en kom je sneller in plane (ligt het board los op het water door de opwaarste druk veroorzaakt door de snelheid en heeft daardoor minder weerstand). Ben je zwaar dan is het beter om een board met veel volume te gebruiken. Een hoop voordeel dus. Bij harde wind is een board met veel volume weer een nadeel. Het board heeft dan namelijk de neiging om te gaan vliegen en wordt moeilijk te controleren. Een kleiner board, met minder drijfvermogen is dus beter onder controle te houden met meer wind.

Toch gebeuren de meeste ongelukken niet op het water, maar tijdens het oplaten of bij de landing. Enkele veiligheidsrichtlijnen die je in acht moet houden:
- Gebruik nooit Kevlar lijnen!
- Wees altijd zeker dat de lijnen niet om elkaar heen geslagen zijn alvorens te starten.
- Zorg dat je veiligheidsuitrusting werkt.
- Onderzoek je control bar op beschadigingen.
- Onderzoek je lijnen tijdens op- en afrollen op zwakke plekken.
- Draag een drijfvest waar je niet kun staan.
- Wees op je hoede voor turbulentie, ook bij de start en landing.
- Alleen de vlieger landen en oplaten op rustige plaatsen, zonder veel kijkers of bomen.
- Let altijd op andere kites, kitesurfers en watersporters.
- Ga nergens surfen waar je niet naar de kant kunt zwemmen in nood.
- Surf niet op gevaarlijke plaatsen zoals in de buurt van pieren, rotsen, vaargeul, scheepsroutes etc.
- Surf niet tussen golven die hoger zijn dan je zelf aan kunt.
- Gebruik een surfvlieger niet om mee op het land te springen, daarvoor zijn ze veel te krachtig.
- Ga nooit op zee surfen met aflandige wind of in zware storm.
- Probeer altijd tenminste met een vriend(in) samen te gaan kitesurfen.
- Let op anderen. Zorg ervoor dat de sport geen slechte naam krijgt door onoplettendheid, lompheid of andere domme acties.