Algemene info – Mountain- en Flyboard

Flyboarden, landboarden en mountainboarden

Flyboarden of landboarden is vliegeren met een vlieger ( powerkite ), in combinatie met een flyboard, landboard of mountainboard. Ook het flyboarden hebben wij natuurlijk in ons hart gesloten. We zullen op deze pagina proberen iets meer informatie te geven over Flyboarden ofwel landboarden.

Wil je geen info over flyboarden en mountainboarden, gebruik dan de buttons hieronder om de verschillende flyboards, landboards en mountainboards te zien.

Wat is het verschil tussen mountain- en fly -en kitelandboarden?

Eigenlijk is het verschil heel simpel: Flyboarden of landboarden doe je met behulp van een vlieger, de powerkite. Mountainborden is (simpel gezegd) de ruigste vorm van al dan niet off-road skateboarden. Het mountainboard is in verhouding met skateboards oversized, met extreem grote wielen uitgevoerd en voorzien van voetbanden.

Vervolgens zoek je een heuvel op, liefst in het bos of op zanderige ondergrond, en speer je die heuvel af, op zoek naar die adrenalinestoot. Voor mountainboarders zijn er verschillende mogelijkheden: je kunt meer de kant van het snowboarden, het longboarden of het skateboarden kiezen. Mountainboarden wordt ook wel downhillen genoemd. Echter als je zegt downhillen is het nog niet zeker wat je bedoelt. Er zijn immers meerdere sporten waarbij men downhillt, zoals bij mountainbiken.

Wat is het verschil tussen een flyboard, landboard en mountainboard

Voor deze sporten worden de zelfde boards gebruikt, we noemen ze alleen flyboard, landboard of mountainboard. In principe kun je elk flyboard, landboard of mountainboard gebruiken om te flyboarden en mountainboarden.
Welk flyboard je neemt om te flyboarden hangt erg af van je persoonlijke voorkeur. Met flyboarden kun je in de regel beter radicaal gaan. Dus een kleiner en lichter flyboard nemen die wat korter stuurt. Om goed te kunnen springen is een flyboard met veel pop belangrijk. Begin je net, ben je niet zo radicaal aangelegd of wil je gewoon cruisen, neem dan een landboard dat meer het snowboard gevoel geeft.
Met mountainboarden kun je in de regel een iets langer mountainboard nemen. Belangrijk bij downhillen is een stabiel mountainboard met een laag zwaartepunt. Een mountainboard met veel flex geeft meer comfort.

Sommige mensen vragen zich af wat aan flyboarden zo’n kick geeft?!

Flyboarden is een combinatie van vliegeren en skateboarden (mountainboarden zo je wilt). De grote uitstekende wielen maken het board handelbaar in ruiger terrein, op het strand, de duinen of in het gras. Het lage gewicht van het board, in combinatie met de rider, maken dat de vlieger minder kracht hoeft te leveren als met een buggy of kitesurfboard. Hierdoor kun je met een veel kleinere maat vlieger al de benodigde kracht overbrengen op het board.

De combinatie van laag gewicht in verhouding met de hoge trekkracht van de vlieger maakt angstaanjagende hoge snelheden met het flyboard mogelijk. Bovendien kun je makkelijk springen. Door de voetbanden blijf je stevig in contact met je flyboard of landboard, zodat je na de landing in de juiste positie op het bord staat en controle blijft houden. Neem op snelheid een heuveltje of een “ramp” en je schiet de lucht in, of maak gewoon een jump vanuit het “niets”!

Er zijn al verhalen bekend over een “speeder” op de Highways in de Amerikaanse woestijnen. De speedlimit is daar 55 mile per uur! Stel je voor, meer dan 90 km/u op een flyboard van een dikke meter lengte! Het gaat sneller en bovendien ligt de snelheids sensatie ook nog eens veel hoger dan bij kitesurfen of buggyen. Dit komt mede door de oppervlakte van het flyboard of landboard waar je op staat. De beperking zit hem hier in je eigen lef! Bij buggyen zit je tenminste en kun je je af zetten tegen de buggy. De kans dat je plat op je buik gaat is vrij klein (hoewel nog redelijk goed te doen als je fout de buggy uit gaat).

Flyboarden of kitesurfen…?

Flyboarden is het winter alternatief voor kitesurfen zegt men vaak. In onze ogen is het een andere sport met heel veel overeenkomsten, maar ook belangrijke verschillen. Bij flyboarden sta je, in de voetbanden, je moet je evenwicht houden op het flyboard en goed in balans hangen met de vlieger. Nu zal je zeggen: dat moet je met kitesurfen allemaal ook! Ja, daar heb je gelijk aan. Maar ondanks dat water hard aankomt bij 40km/uur, doet de harde grond meer pijn! Vergeet niet dat een flyboard makkelijk een hogere topsnelheid kan halen dan een kiteboard.
Perfect en gecontroleerd neerkomen met het flyboard na een sprong is niet altijd even makkelijk. Iets te hard geland met je flyboard dan voel je je benen korter worden door de klap, heb je bovenden veel te weinig druk in je vlieger, heb je kans dat je op je rug valt. Ondertussen heb je natuurlijk nog snelheid… Ga er niet vanuit dat je dezelfde “airtime” en gigantische sprongen maakt met een flyboard dan die je met kitesurfen kunt maken, dat is levensgevaarlijk!
Begin ook met deze extreme sport, maar begin rustig. Neem een kleinere vlieger dan je met buggyen zou doen en spring vooral in het begin niet te hoog en te ver. Overschat je eigen kunnen niet.

Boardkeuze:

Ga ervan uit dat een kort flyboard extremer rijdt, wendbaarder is en minder comfort biedt. Een langer flyboard daarintegen is stabieler op hogere snelheden en geschikt voor comfortabel cruisen. Over het algemeen zul je merken dat de langere mountainboards meer gebruikt worden voor downhillen.
Daarbij is het belangrijk om te weten wat je wilt gaan doen:

  • Gaat het je voornamelijk om een hoge snelheid, dan moet je zeker een iets langer en laag flyboard nemen en absoluut met channel- of soortgelijke trucks. Skate trucks zijn dan zeker niet wenselijk.
  • Wanneer je je wilt richten op lange afstanden rijden, of om te cruisen, dan heb je veel comfort nodig. Een langer landboard is dan een must, bij voorkeur met channeltrucks, maar met skatetrucks kan, mits het dek voldoende veerkracht heeft (flex).
  • Voor tricks, veel springen en moves gebruik je bij voorkeur een korter lichter flyboard met skate style trucks. Het dek moet flexibel maar zeer veerkrachtig zijn, voor meer “pop’. De plek waar je rijdt is mede bepalend voor de keuze.
  • Op een zachte zanderige grond kun je beter kiezen voor wat bredere wielen onder je flyboard, om de wieldruk per cm te verlagen, waardoor het landboard minder snel in het zand zakt.
  • Op een weiland of hobbelige ondergrond, kun je beter een flyboard met grote wielen nemen. Deze rollen makkelijker door, over hobbels en kuilen, en geven meer grondspeling/bodemvrijheid. Een lang landboard is dan af te raden, omdat deze meer flex hebben en dus makkelijker de grond raken.
  • Op een (ver)harde ondergrond kun je beter een flyboard met smalle(re) banden hebben. Omdat de rolweerstand op stevige ondergrond lager is kun je makkelijker wegkomen en makkelijker snelheid maken. Hierdoor kun je een in verhouding kleinere, en dus sneller en meer wendbare, vlieger gebruiken waardoor je meer controle hebt.