Algemene info – Matrasvliegers

Welke matras vliegers zijn er?

Op deze pagina vind je alle Matrasvliegers info. Parakites zijn stokloze vliegers en staan ook wel bekend als kite, matras vlieger, matras, mat, foil of parafoil.

Een groot voordeel van een matras is het ontbreken van stokken, waardoor ze veel handiger mee te nemen zijn dan stokvliegers, bovendien leveren ze veel meer power. Met name de kleinere parakites zijn zeer snel en wendbaar, terwijl de grotere uitvoeringen een enorme dosis trekkracht leveren.

De eerste frameloze vliegers zijn in 1948 ontwikkeld door Francis. M. Rogallo, met behulp van een windtunnel. Later werkte Rogallo voor de NASA, het ruimteprogramma van de V.S. Daar ontwikkelde hij een para-wing om de ruimtecapsules gecontroleerd te laten terugkeren op aarde. Dit type vlieger krijgt zijn vorm door de druk in het doek en door de (toom)lijnen die aan het doek zijn bevestigd. Net zoals de hiernaar vernoemde NasaWing heeft, die een doorontwikkeling op Rogallo’s rem-parachute is. Dit vormde voor een groot deel de ontwikkeling van vliegeren als sport. In 1976 werd het Flexifoil per toeval uitgevonden door een paar kunst-studenten die probeerden om verschillende objecten te laten vliegen. Zij vonden een totaal nieuw type matrasvlieger uit. Zonder toomlijnen en met slechts 1 stok om het doek open te houden.  Met een  snelheid van 180 km/ per uur is het ook meteen de snelste vlieger!

De huidige matrassen zijn als volgt in te delen (klik de betreffende link voor meer informatie):

Tweelijns matrassen staan garant voor veel plezier, mits je staat te vliegeren. In de regel gebruik je ze niet in combinatie met buggy of flyboard (cq landboard, kiteboard, mountainboard).
Het zijn heerlijke vliegers om de wereld van het powerkiten te verkennen of om te leren vliegeren. Met name de kleinere parakites zijn zeer snel en wendbaar, terwijl de grotere uitvoeringen een enorme dosis trekkracht kunnen leveren. De grote tweelijns matrassen hebben meer dan voldoende power, waarbij je flink je hakken in het zand moet zetten en hard moet werken. Bij meer wind sleuren ze je mee en kun je zelfs gaan springen (met de juiste techniek en voldoende ervaring!).
Tweelijns matrassen kunnen de ideale opstap voor het grote werk zijn: Je leert wat vliegers wel of niet kunnen, je leert de wind in te schatten en hoe de vlieger reageert in verschillende omstandigheden en bovenal leer je wat je eigen grenzen zijn.

De meeste tweelijns matrassen kun je gebruiken met een trapeze en een bar, of de combinatie daarvan.

Drie lijns matrassen maken momenteel veelal nog gebruik van de techniek van 2lijns matrassen, echter uitgevoed met een derde lijn. Deze derde lijn voorziet in een extra veiligheidsvoorziening. De voordelen van dit principe zijn omstreden en 3-lijns vliegers worden daardoor slecht door enkele fabrikanten gemaakt. Een drielijns matras wordt altijd geleverd met bar, welke deel uitmaakt van de veiligheidsinrichting.

De meeste drielijns matrassen kun je gebruiken met een trapeze.

Vierlijns matrassen kunnen hetzelfde als tweelijns matrassen, en nog iets meer.
De vlieger is extra uitgerust met remlijnen, waarmee je de vlieger kunt afremmen door de aerodynamische vorm te verstoren, (minder snelheid is minder trekkracht), stil laten staan of achteruit kunt laten vliegen (makkelijk bij landen). Door de remlijnen te gebruiken in combinatie met de bekende duw- en trekbeweging krijgt de vlieger een zeer kleine draaicirkel.

In de regel zijn vierlijns matrassen de ideale aandrijving voor buggy, kiteskates of flyboard (cq landboard, kiteboard, mountainboard). Wanneer je dit niet van plan bent, is naar onze mening een tweelijns matras om verschillende redenen de betere keuze. Mocht je hier vragen over hebben. dan lichten we dat met plezier verder toe.

De meeste vierlijns matrassen kun je gebruiken met een trapeze en een bar, of de combinatie daarvan.

Depowerbare matrassen zijn per definitie uitgerust met een bar. Soms is de vlieger gebaseerd op 3, 4 of 5 lijns techniek, maar dat is minder interessant dan bij de andere matras vliegers. De bar werkt altijd met dezelfde technieken als van kitesurfvliegers / surfkites. Depowerkites leveren ongelooflijk veel power, lift en hangtime.

Om met een depower kite te kunnen vliegeren heb je altijd een trapeze (harnas) nodig. De hoofdlijnen lopen door de stuurbar en zijn bevestigd aan de trapeze dmv een lus. De rem/stuur lijnen worden aan de zijkant van de bar vastgemaakt en worden gebruikt om de vlieger te sturen. Door de bar te bewegen verander je de stand van de hoofd- en stuurlijnen ten opzichte van elkaar. Hierdoor verandert de gehele stand van de vlieger in de lucht en zodoende kun je de trekkracht regelen. Des te groter de depower-rate (het vermogen van de vlieger om de trekkracht terug te brengen) des te minder de trekkracht wordt. Zo kun je bijvoorbeeld van een 8.0 m2 vlieger de trekkracht tot die van een 3.0 terug brengen. Op de momenten dat je de (volledige) kracht nodig hebt, of wilt hebben, kun je dit regelen door de bar te bewegen (uppoweren). Voor een veilig gebruik zijn depowerkites voorzien van een safety system dat in werking gezet wordt door simpelweg de bar los te laten.
Deze vliegers zijn voornamelijk geschikt voor flyboarden, snowkiten (vliegeren in combinatie met een snowboard of skies) en extreem springen.

Dit soort vliegers zijn alleen bedoelt voor de ervaren gebruiker.

Voor het kitesurfen zijn er van diverse fabrikanten”waterstartbare” parakites / foils op de markt. Wil je hier meer info over hebben, gebruik dan de button “KiteSurfen”. Wij verkopen eigenlijk alleen de surfkites van Flexifoil.

De vliegers die op onze website staan, en waarover je middels de verschillende linken meer info kunt zien, voeren wij standaard in ons programma. We gaan uit van: beginner, gevorderd, vergevorderd, expert.
Wil je een vlieger hebben die er niet bij staat, neem dan contact met ons op.